Photograph by Daisuke Ohki
能の大成者と言われる観阿弥・世阿弥親子は当時、同時代に存在し支持されていたさまざまなジャンルの芸術を、統合し再編させるという手法によって革新し、観衆を魅了する新しい能の世界を確立したと言われています。そして世阿弥は、約600年前に自らの能の理論書「風姿花伝」を記し、有名な「秘すれば花」に代表されるように、人を惹きつける力を「花」という言葉を使って表現することで芸の奥義を語り、今日に語り継がれています。
伝統芸能を新しい現代の芸術に革新する青木涼子氏の姿勢に世阿弥との共通点を感じ、また青木氏、世阿弥の言葉の双方からかき立てられるイマジネーションを、グラフィックアーティスト牧かほり氏とセットデザイナー南志保氏がコラボレーションし、空間をクリエイトしました。
牧氏の描いた赤い桜の花からは、内面に秘められた「まことの花」の情念を、また南氏の空間表現からは「まことの花」がもつ永遠性や、花が立ち現れ垣間見えるさまを感じていただけることでしょう。
The father and son duo of Kan'ami and Zeami were famous paragons of Noh theater. By means of integration and reorganization, the two are reputed to have pioneered innovations in a variety of contemporary genres of artistic performance during their lifetimes, thereby establishing a new world of Noh that attracted popular acclaim. Almost six centuries ago, Zeami composed his own theoretical treatise on Noh, entitled F?shikaden (The Flowering Spirit). In this pathbreaking work, Zeami discussed the mystery of his art by using the term "flower" to express Noh's powerful allure over people, a narrative that has been passed down to the present day.
One senses a commonality between Zeami and the attitude of Ryoko AOKI, who is also bringing contemporary innovation to a traditional art. In addition, graphic artist Kaori MAKI and set designer Shiho MINAMI have collaborated to create a space of imagination inspired by both Aoki and Zeami's words.
From Maki's depictions of red cherry blossoms, we can feel the pathos of the true flower hidden within; from Minami's spatial expression, we catch a fleeting glimpse of the flower, sensing the true flower's eternal nature.